Online shoppen afhankelijk van weer


Dat traditionele boetieks en winkelketens enorm afhankelijk waren van het weer was reeds bekend. Volgens de Britse online brancheorganisatie IMRG en consulting group Capgemini zou het weer nu ook een bepalende factor zijn in het shopping gedrag van online klanten. Bij goed weer worden consumenten de winkelstraten ingelokt en wordt er dus minder online gewinkeld.

Naast deze vaststelling concludeerden de onderzoekers ook dat er in juni en juli van dit jaar voor het eerst minder online werd gewinkeld bij de Britten. Een daling van ruim 2% in vergelijking met vorig jaar. Ook in ons land zouden de cijfers qua online winkelen lager liggen door het mooie weer. Volgens onderzoeker Alex Smith-Bingham van Capgemini zouden consumenten bij mooi weer hun huis uitvluchten en de winkelstraat intrekken om te genieten van het mooie weer. Ook fysieke winkels deden het tijdens de start van 2013 minder goed. In januari, februari en maart rapporteerden schoenen- en kledingwinkels een daling van bijna 10%. Het daaropvolgend kwartaal werd dit cijfer wel afgezwakt tot een daling van 0,5%. Al bij al dus geen goede start van het nieuwe seizoen.

Shoppen per mobiele telefoon of smartphone is dan weer minder afhankelijk van het goede of slechte weer. De onderzoekers becijferden dat het aantal mobiele aankopen binnen Groot-Brittannië in juli steeg met 129% in vergelijking met vorig jaar. Dit groeipercentage zou iets minder zijn dan het percentage van de maanden ervoor, maar nog steeds voldoende om een stijging qua mobiel winkelen aan te tonen. “Daaruit concluderen wij dat consumenten buiten in de zon mobiel blijven shoppen,” aldus één van de onderzoekers. Mobiel shoppen lijkt de hype van 2013 te worden. Waar consumenten eerst kleinere producten per tablet of smartphone aankochten zoals applicaties of accessoires voor mobiele telefoons, verkopen steeds meer ketens ook kleding en schoenen per hun mobiele shop. Vooral de Scandinavische landen, Nederland en Groot-Brittannië scoren goed op vlak van mobiel winkelen. Werelddelen als Zuid- en Oost-Europa zijn nog ondervertegenwoordigd binnen deze categorie. Echter door de momentele modernisering en opkomst van smartphones en tablets binnen deze streken, zouden zij binnen enkele jaren de markt bij gebeend hebben.


25 november, 2013

Reviews

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + 1 =