Online miskoop? Je riskeert een ‘rouwproces’


Online shoppen heeft eigenlijk niets dan voordelen: je winkelt op de plekken en momenten dat jou het beste uitkomen, je hoeft niet aan te schuiven aan de paskamers en sukkelt nooit met klantenkaarten of kortingsbons. Nochtans moet je opletten met eventueel miskopen. Volgens recent onderzoek zou je van één miskoop maandenlang gevolgen kunnen dragen. 86% van de ondervraagden gaf zelfs aan een soort van rouwproces door te maken. Of hoe online winkelen een luguber kantje krijgt.

Voor het onderzoek bestudeerde psycholoog Phillip Adcock het e-commerce gedrag van 1.000 mannen en vrouwen. Online shoppers lijken eerder te aanvaarden dat een stof of kleur anders is dan gedacht, dan te moeten ontdekken dat ze niet de juiste maat gewinkeld hebben. Vooral vrouwen zouden volgens het onderzoek complexen door dit fenomeen krijgen. Online miskopen zouden op die manier zorgen voor een rouwproces van vijf stappen, ookwel de ‘vijf fases van rouw’. Het zou gaan om ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en aanvaarding. Uit de resultaten blijkt dat vrouwen, in vergelijking tot mannen, veel langer in de fase van de ontkenning verblijven. Mannen zouden veel sneller van woede overgaan tot aanvaarding. Vrouwelijke shoppingliefhebsters gaan in de fase van onderhandeling op zoek naar leuke accessoires of verschillende draagwijzen om de miskoop toch niet zo ellendig te doen lijken. In de enquête zei maar liefst 90 procent van de respondenten dat ze kledingstukken die niet passen toch houden in plaats van ze terug te brengen. Maar 21% van de 1.000 ondervraagden zou de geleverde kledingstukken terugbrengen naar de webshop.

Ruim 67% van de vrouwelijke onderzochten zou in de ontkenningsfase belandden. Daar zouden ze bijvoorbeeld meerdere keren het kledingstuk passen, in een poging het uiteindelijk toch te laten aansluiten qua maat. 38% besloot zelfs om af te vallen om toch maar in het kledingstuk te passen. “Het kopen van kleren is erg subjectief. Mensen verwachten dat een kledingstuk perfect past en steken de schuld op zichzelf als dat niet het geval is”, aldus de psycholoog. ”Het is erg simpel om na te gaan of jij zo’n proces doormaakt. Als je je kan vinden in gevoelens zoals ongeloof, verlegenheid, frustratie of woede, dan ben je wellicht door de fases van ontkenning, onderhandeling en woede gegaan.” Webshops die graag zouden inspelen op dit probleem, zouden bijvoorbeeld kunnen opteren voor een soepeler retoursysteem zonder extra kosten of online initiatieven als een virtuele paskamer. Consumenten zouden op die manier meteen kunnen zien hoe het kledingstuk er gedragen uit ziet en of het past bij het lichaam van de persoon in kwestie.


23 november, 2013

Reviews

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + 8 =